Zullen we het op een akkoordje gooien?

Ik ben voorzitter van de klimaattafel voor mobiliteit. Aan ons de uitdagende opdracht om, samen met partijen in de sector, tot concrete (mobiliteits)afspraken voor het klimaatakkoord te komen.

Nu speel ik ook piano, en de akkoorden vormen een belangrijke basis voor elk muziekstuk. De samenvallende klanken vormen de ruggengraat van de toonsoort en de gemoedstoestand van de muziek.

Wat afzonderlijke tonen niet kunnen bewerkstelligen, lukt met akkoorden wel.  Wat ik ook mooi vind, is de beschrijving van het woord ‘akkoord’ in de Van Dale: ‘overeenkomst, vergelijk. Het op een akkoordje gooien besluiten om van weerskanten iets toe te geven’. Of ‘in orde: met iets akkoord gaan iets goedvinden’.

Ik ga minder rijden

Ik ben blij dat ik mag werken aan een akkoord. Een akkoord bevat een goedkeuring. Een instemming. Iets goedvinden. En als het gaat om het klimaatakkoord, gaat het om het vinden van wegen naar de toekomst die de CO2-emissies van mobiliteit decimeren. En dat gaat inderdaad over het besluiten om van weerskanten iets toe te geven. Want als we niet bereid zijn iets te veranderen, blijft alles bij het oude. Ik hoop met de deelnemers de goede tonen aan te slaan en een positieve gemoedstoestand te creëren.

Ik ga, net als andere collega’s bij Tauw, 100% elektrisch rijden. Mijn vervoerspatroon van afgelopen jaren past echter niet bij de actieradius van de elektrische auto die in ons leasepakket zit. Daar heb ik twee dagen buikpijn van gehad, want mijn dagen zijn al zo lang.

Pas na twee dagen viel het kwartje: ik moet niet alleen elektrisch gaan rijden, ik moet vooral minder gaan rijden. Want waarom vind ik al die CO2-uitstoot gerechtvaardigd? Waarom plan ik mijn agenda zonder rekening te houden met de externe effecten van mijn mobiliteitsgedrag? Ik gooi het op mijn eigen klimaatakkoordje: ik ga in twee jaar tijd mijn autokilometers met 50% reduceren. Akkoord?

Annemieke Nijhof, ceo van Tauw Group

4 Comments

  1. Erik Schrier
    mrt 13, 2018 @ 08:46:37

    Mooie blog met een leuke uitdaging Annemiek!

    Reply

  2. Jan Korff de Gidts
    mrt 17, 2018 @ 11:44:59

    Mooie beschrijving van je afwegingen en het werken naar een akkoord binnen de Mobiliteitstafel, Annemieke. Vanuit Utrecht willen we graag meedenken. Er is een mail naar je onderweg.

    Reply

  3. Stad én regio Utrecht: maak een krachtig regionaal mobiliteitsbeleid
    mrt 27, 2018 @ 21:07:38

    […] regio Utrecht. Wij hebben deze visie ook aan de voorzitter van de nationale Klimaattafel Mobiliteit Annemiek Nijhoff […]

    Reply

  4. Aad van den Ende
    nov 13, 2018 @ 11:13:42

    De realisatie van een Stevelduct tussen de Maasvlakte en Duisburg (D) levert een klimaatwinst op van 4 Mton CO2-eq. bij een omzet van 1 miljard euro. Als dat project daarvoor dan vrij verhandelbare CO2 rechten ontvangt, dan is 100 miljoen ton vracht onder ETS gebracht; iets wat bij de traditionele modaliteiten niet lukt. Wellicht een onderwerp om aan de klimaattafel voor mobiliteit ter discussie te stellen.
    (Een uitgebreide houtskoolschets is via onderstaande webpage te downloaden)
    http://stevelductie.nl/het%20concept/onderzoek/index.html

    Reply

Leave a Reply

*